2023
Vizyonuna Doğru: Şimdi Uluslararası Ticaret Zamanı
Sakarya Üniversitesi Uluslararası Ticaret Bölümü,Türkiye’nin
2023’te ulaşmayı hedeflediği 500 milyar dolarlık ihracat hedefi doğrultusunda,
ihracatta farkındalık oluşturmak adına "Şimdi Uluslararası Ticaret
Zamanı" sloganı ile yedi adet poster hazırladı.
SAÜ Uluslararası Ticaret Bölüm Başkanı Doç. Dr.
Hakan Tunahan proje ile ilgili yaptığı konuşmada, “Türkiye Cumhuriyeti,
kurulduğu 1923’te, sadece 50 milyon dolarlık ihracatı varken aradan geçen zaman
diliminde 152 milyar dolar civarında bir ihracat hacmine ulaştı. Özellikle
2000’li yılların başından itibaren, ihracattaki artış büyük oranda ortaya
çıkıyor. Genel olarak baktığımızda son yıllarda artış olmasına rağmen, dünya
ihracatında aldığı pay çok düşüktür. Türkiye’nin ihracatı hızla artıyor ama
dünya ihracatı da hızla arttığı için oransal olarak büyük bir sıçrama
gözükmüyor. Şuan Türkiye’nin 2023 vizyonunda 500 milyarlık bir ihracata ulaşma
hedefi var. Başka bir ifadeyle, bugünkü ihracatımızı üç katına çıkarmamız
gerekiyor” dedi.
Türkiye’nin ihracat ve uluslararası ticaret konusunda
nitelikli eleman eksiği olduğunu dile getiren Doç. Dr. Tunahan, “Bu farkındalık
projesinin önemli çıktılarının olacağını, özellikle deTürkiye’nin ihracatına
katkıda bulunacağına inanıyoruz. Bununla birliktenitelikli eleman ihtiyacını
karşılama amaçlı olduğumuzu ve böyle bir ihtiyaç olduğunun da farkına
varılmasını istiyoruz” dedi.
Posterler hakkında bilgi veren Doç. Dr. Tunahan, “İlk
posterimiz Apple firması ile ilgili bir poster. Ne yazık ki Apple firmasının
ihracatının yarısını Türkiye’de ancak 500 sanayi firması yapabiliyor. Apple
dünyanın en değerli şirketi. Tabi en değerli şirketle ihracatımızı
karşılaştırmak biraz acımasız gözükebilir ama biz kendi hedefimizi yüksek
koyduğumuz için bunu da karşılaştırmada normal görüyoruz. Diğer bir posterde
Almanya’nın bir ayda yaptığı ihracatı biz bir yılda yapabiliyoruz. Onlar
dünyanın en fazla ihracat yapan ülkesi ama arada bu kadar uçurum olmaması
gerekli çünkü bizde dünyanın ilk 20 ekonomisi içinde yer alıyoruz” dedi.
Posterlerin detayları ile ilgili bilgi vermeye devam
eden Doç. Dr. Hakan Tunahan,“Üçüncü posterimiz ihracatta ne kadar uzağa satış
yapabildiğimiz ile alakalı. Türkiye özellikle son yıllarda yakın çevreye daha
fazla ihracat yapıyor. Bir ülke ne kadar uzağa ihracat yapıyorsa uluslararası
pazarlama konusunda o kadar geniş tabana sahip olur. Bu noktada Türkiye biraz
gerilerde kalıyor. Örneğin Türkiye gibi gelişmekte olan ülkeler arasında yer
alan Brezilya, ortalama 10251 km öteye kadar ihracat yaparken, Türkiye sadece
2846 km öteye yapabiliyor. Başka bir deyişle Türkiye’nin dünyada ulaşabildiği
yer, Brezilya’nın dörtte biri kadar. Dördüncü posterimiz de Türkiye’nin sattığı
malların değeri düşük olduğunu gösteren bir poster. Çoğu aza satıyoruz diye bir poster yaptık.
Markalı ürünler, katma değeri yüksek ve yüksek
teknoloji mallar üretmediğimiz için ürettiklerimizi maalesef ucuza
satıyoruz. Almanya’nın kilo başına
ihracat değeri 4.1 dolar, Türkiye’nin 1.6 dolar. Bu çok düşük bir rakam. Eğer
Türkiye dünya çapında markalar çıkarmış olsaydı, yüksek teknolojili ürünler
çıkarmış olsaydı, bu kilo başı değer çok daha yükseğe çıkacaktı. Öğrencilerin
cep telefonuna düşkünlüğünü anlatan bir posterimiz var. En yenisini
kullanıyoruz ama üretemiyoruz. Güney Kore’nin ihracatı ileri teknoloji konusunda
yüzde 28 iken Türkiye’de sadece yüzde 3. Geri kalan yüzde 97’si orta ve alt
düzeyde teknoloji. Önemli bir sorun AR-GE ve inovasyon. Hükümetin son zamanlarda
AR-GE ile ilgili önemli teşvikleri var. İhracatımız 1980’e göre 50 kat artmış.
Önemli bir kısmını da sanayi olmuştur. Bir diğer posterimiz de Sakarya’yı ön
plana çıkardığımız bir poster. Sakarya ihracat odaklı şehir olarak
nitelendiriliyor. Sakarya, Türkiye’de ihracat konusunda sekizinci şehir. Sakarya’da
ihracata yönelik önemli fabrikalar var” dedi.
Posterlerin SAÜ Uluslararası Ticaret Bölümü, Ankara
Türk Dış Ticaret Vakfı ve SAÜ 21 Gün 37 Derece Öğrenci Topluluğu’nun ortak
projesi olduğunu belirten Doç. Dr. Tunahan, iki haftada bir posterin
lansmanının yapılacağını ve posterlerin tüm üniversitelere,
Ulusları Ticaret Bölümü olan Meslek Yüksek Okulları’na, Ticaret Odaları’na,
Sivil Toplum Kuruluşları’na ve Teknokentlere asılacağını söyledi.
0 Yorumlar